KESÄÄ KOHTI MENNÄÄN
Talven jälkeen kesän vihreys tupsahti hetkessä. Kevät jäi tänäkin vuonna olemattoman lyhyeksi. Meille eläkeliittolaisille tämä sopii ja on merkki, että tapahtumakalenterista käännetään kesäsivut esiin. Osallistutaan omiin ja yhteistyökumppaneiden järjestämiin tapahtumiin, mennään markkinoille ja lavatansseihin, liikutaan, nautitaan kulttuurista ja kerätään voimia kesäiltojen valosta. Isoimpana piirin tapahtumana, ja kaikkien yhdistysten jäsenet kokoavana, on tietysti Kesäjuhla ja siihen liittyvä kesäteatteri Mäntyharjussa 7.7. Me korkeita paikkoja pelkäävätkin pääsemme kokemaan, jotta millaista mahtaa olla Korkeuskammo Kuusniemellä. Isolla joukolla mukaan!
Toinen merkittävä loppukesälle suunniteltu tilaisuus eli Eläkeläisfoorumi on päätetty siirtää vuoden 2027 alkuun. Viime vuonna ensi kertaa järjestetty tilaisuus oli onnistunut ja toimintatapaa jatketaan. Kuitenkin ensi kevään eduskuntavaalit tarjoavat herkullisen tilaisuuden kuulla eri puolueiden ehdokkaiden näkemyksiä meille eläkeläisille tärkeistä teemoista. Ja näitähän tässä ajassa riittää! Foorumista lisää myöhemmissä kirjeissä.
Kesän kynnyksellä lähetimme kaikille teille sähköpostin käyttäjille kyselyn vastattavaksenne. Kysyimme näkemyksiä yhdistyksenne tarjoamista kerhoista, osallistumismahdollisuuksistanne ja myös ehdotuksia uusiksi toimintavoiksi. Jäsenmaksun jakautumisesta yhdistyksen, piirin ja Eläkeliiton kesken halusimme myös saada tietoa. Kiitos vastauksistanne.
Kyselyn tuloksia käytäneen yksityiskohtaisemmin vielä läpi yhdistysten kokouksissa, mutta jo tässä vaiheessa voin ilokseni kertoa, että pääosin Eläkeliiton toimintaan ja sen monipuolisuuteen oltiin tyytyväisiä. Usea oli löytänyt mieleisensä harrastuksen ja toimintamuodon osallistua. Erityisesti yhteiset matkat, liikunta ja pikkujoulut vetivät. Jäsenten osallistumista Eläkeliiton toimintaan puolestaan rajoittavat harrastukset ja aktiivisuus muissa yhteisöissä.
Piiri sai kyselystä tärkeää tietoa toimintansa kohdentamiseksi ja kehittämiseksi. Kyselyn tuloksia hyödynnetään ensi vuoden toimintasuunnitelmaa laadittaessa. Paljon voidaan tehdä, mutta jotkin piirin vastuulle esitetyt ehdotukset eivät ole piirin itsensä päätettävissä. Kriittisiäkin ehdotuksia saatiin, ja ne olivat arvokkaita, pohdittuja sekä osoittivat, että kysely koettiin tarpeellisena. Avoimissa vastauksissa riittää meillä tarkisteltavaa.
Kiitos kaikille kevään punnerruksesta. Vaikka moniinkaan yhdistysten tilaisuuksiin me piirin edustajina emme ehtineetkään paikalle, niin tieto toiminnastanne on kantautunut toki piiriin saakka. Etänä saadaan jotakin aikaan, mutta yhdessä tekeminen se on tämän toiminnan suola.
Hannu Korhonen
puheenjohtaja